Kantoorartikelen

Ergonomische werkplek voorkomt hoge kosten en bevordert productiviteit

Waarom een ergonomische werkplek?

Bedrijven zijn jaarlijks veel geld kwijt aan ziekteverzuim die het gevolg is van werkplekken die niet ergonomisch zijn ingericht. Ook zzp’ers kunnen zich niet veroorloven om door ziekte of lichamelijk klachten te worden uitgeschakeld. Veelal draaien ze zelf op voor de kosten. Om kosten te voorkomen en tegelijkertijd de productiviteit te verhogen, is het verstandig om een ergonomische werkplek in te richten. Een ergonomische werkplek dwingt u ongemerkt om tijdens beeldschermwerk een gezonde werkhouding aan te nemen. In dit blog leest u hoe u stap voor stap een ergonomische werkplek inricht.

Stap 1: kies voor de juiste stoelen

Werkt u de hele dag in een stoel achter een bureau met een beeldscherm? Dan weet u vast wel dat een goede stoel ontzettend belangrijk is om fysieke klachten te voorkomen. Er zijn vele bureaustoelen te koop en ze lijken allemaal op elkaar. Toch zijn er veel verschillen. De functies waar ze over beschikken zijn niet altijd hetzelfde. Let er bij een bureaustoel op dat de verschillende onderdelen van de stoel aan te passen zijn. Iedere persoon heeft andere lichaamsverhoudingen en dat vraagt om een bureaustoel die daarop af te stellen is. Een goed bureaustoel kunt u aanpassen in zithoogte, zitpositie en de hoogte van de rugsteun en armsteunen.

Stap 2: zet uw beeldscherm op de goede plek

Om pijnlijke ogen en nekklachten te voorkomen, is het belangrijk dat het beeldscherm op de juiste hoogte staat. De bedoeling is dat u tijdens uw werk uw nek niet belast of uw ogen moet dichtknijpen om uw beeldscherm goed te kunnen bekijken. Zo voorkomt u pijnlijke spieren. Plaats uw beeldscherm op ooghoogte en op ongeveer 80 cm van u af.

Stap 3. bepaal de positie van uw toetsenbord en muis

De positie van uw toetsenbord en muis op uw werkplek krijgt meestal weinig aandacht. Dat is jammer, want het bepaalt voor een groot deel uw zithouding achter het bureau. In de ideale situatie ligt uw muis niet te ver weg en ligt het toetsenbord op een plek waardoor u uw ellebogen en polsen in één lijn kunt houden tijdens het werk. Daarmee voorkomt u vermoeidheid en lichamelijke klachten. Controleer zo nu en dan of alles nog goed ligt.

Stap 4. gebruik ergonomische accessoires

Omdat we tegenwoordig veel flexwerken, maken meerdere mensen gebruik van dezelfde werkplek. Dan is het handig dat iedereen zijn werkplek kan aanpassen met behulp van ergonomische accessoires. Zo kan een voetensteun nuttig zijn voor het vinden van de juiste werkhouding en kunt u kiezen voor monitorarmen om een beeldscherm op de juiste hoogte te krijgen. Er zijn nog veel meer ergonomische accessoires voor werkplekken verkrijgbaar. Een specialist in ergonomische werkplekken vertelt u er graag meer over.

Stap 5: creëer uw ideale werkomgeving

Een ergonomische werkplek is meer dan alleen de inrichting van uw werkplek. Ook uw werkomgeving speelt een rol: van de verlichting tot de luchttemperatuur en de luchtvochtigheid. Verlichting moet bijvoorbeeld niet hinderlijk zijn voor uw zicht op uw beeldscherm, maar te weinig licht is weer vermoeiend voor uw ogen. De temperatuur en luchtvochtigheid op kantoor moeten comfortabel zijn, zonder u zich dik hoeft aan te kleden aankleden om warm te blijven.

Tips en adviezen voor een ergonomische werkplek

Een ergonomische werkplek helpt om verzuim door lichamelijke klachten tegen te gaan, en bepaalt ook of iemand ‘lekker’ zit te werken. Wilt u advies over hoe u uw kantoorruimte ergonomischer kunt maken?
Een specialist in ergonomische werkplekken biedt u graag de ideale oplossing. Zij helpen u met tips en adviezen over het inrichten van een ergonomische werkplek en hebben voor u de juiste accessoires om dat mogelijk te maken.